×
Historia
Aino Rosendahl (f. Tuominen) arbetade 10 år som anställd och hade många olika uppgifter i syateljé innan hon bestämde sig för att börja som entreprenör med gedigen erfarenhet. Stark tro på sig själv och kvalitativt arbete har burit över många generationer till denna dag. NP har varit och är fortfarande ett starkt finskt familjeägt företag och expert på kläder sedan 1919 när Aino startade verksamheten. Idag erbjuder NP ett stort sortiment av byxor för dam och herr och utvecklar något nytt hela tiden.
1919-1929
Vuorikatu 31 - Hämeenkatu 4, Lahti
En kvinnlig syateljé utökades när här, Lahtis centrum, förvärvade den första elmotordrivna symaskinen i Finland. Kläder börjar produceras som seriearbete.
1930
Hämeenkatu 4- Lahdenkatu (senare Erkonkatu), Lahti
På 1930-talet hade Naisten Pukutehdas Oy över 200 arbetare. Under krigstid tillverkade fabriken inga kvinnokläder utan koncentrerade sig begränsad produktion på krigstid. År 1939 tillverkar de arméns sommarblusar och snödräkter som sys i långa arbetspass.
1940
Mestarinkatu 10, Sopenkorpi, Lahti
"Stållärande, stållärande!", uppmanade Aino till nybörjare på den nya Sopenkorva-fabriken. Arbetet lärs in i praktiken genom att följa hur andra gör. Kvaliteten på arbetet följs upp och uppgifterna delas efter kompetens. Rak övas först på fyrkantiga pappret. Tyger är begränsade och därför mönsterlayout och klippning är extremt exakt arbete.
1950
"Du vet om gammalt att vi alltid strävar efter högsta möjliga kvalitet och bra priser." Naisten Pukutehdas
Tid för rekonstruktion möjliggör designkläder för kvinnor och flickor. Det finns mycket att göra. Mode börjar intressera och folk investerar mer och mer för design och utsikter. Fashionabla skidanoraker och rockar med pälskrage var de viktigaste produktgrupperna under 1950.
1960
"Lök, nötter, ananas och fläkt." Varje tryck har sitt eget namn.
Modiga, men på fabriken investerar man i en veckmaskin som får terylen till veck. Efterfrågan på dambyxor börjar också stärkas och serialiseringsmättabellen redigeras med hjälp av mönstermakare. 1966-1968 flyttade fabriken till Hollola. Antalet arbetare är det största i hela Naisten Pukutehdas historia. Fabriken börjar exportera till andra nordiska länder.
1970
"Det var korrekt rapporterat att nu börjar alla svälja", berättar arbetaren.
Datorbaserad prissättning och produktionsplanering tas i bruk. Nina & Pii varumärken lanseras på marknaden. Nina är mer traditionell fru linje. Pii tar med ungdomligt och trendigt mode till kollektionerna. Massproduktion startas och Salpakangas fabrik öppnar egen byxproduktionslinje.
1980
"Kvalitet och elegans" Ny Fonttana-kollektion lanserades.
Festkläder och spektakuläritet. Kollektion är mycket internationell till sin natur. Kunderna betjänas så bra som möjligt och med stolthet över sitt utförande. Avlopp gör nästan skräddarsydda stilar enligt kundernas personliga behov.
1990
"Rätta byxor för dig. Bra passform." NP-byxor AD.
NP investerar alla resurser på exportmarknader genom specialisering och intensifiering av produktionen. Samtidigt lanseras NP-byxkonceptet på marknaden. Brainstorming är utvecklat på webben där en virtuell byxmaskin visar precis rätt stilar för dig.
2000
Bolaget öppnar en egen butik till köpcentrumen och digitala servicekanaler utvecklas.
Eget butikskedjekoncept byggs. 2006 öppnades den första egna NP-butiken och ett år senare även Onlinebutik.
2010
"Inpassad utan att passa." Arbetet med att utveckla det digitala byx-ID:t fortsätter d.v.s. i framtiden kan kunden lita på att vi med hennes sparade byxmått kan erbjuda passande stilar för henne/honom.
Under 2010 låg fokus på dambyxor. NP byxkoncept har en lång historia. Att utveckla de perfekt passformade byxorna för många olika kroppstyper har varit en lång process. Aktiviteterna fortsätter lika starkt som dess ursprungliga grundare Aino var. Byx-ID-konceptet utvecklas fortfarande i Finland.
2020
Fit4Man - byxkollektion för män lanseras 2021
Att utveckla nya tjänster Online fortsätter för att förbättra kundupplevelsen. (Läs mer om ny tjänst.)

Under hösten 2021 expanderas byxsortimentet för herrbyxor. Fit4Man och MAC-varumärkesbyxor finns tillgängliga online och i butiker i Tripla, Tammerfors och Lahtis butiker.
 
Vi använder cookies för att förbättra webbplatsens användarupplevelse.
Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du användarvillkoren. Mer information
OK